A modern gumiabroncsok mögött álló technológia és tervezési szempontok túlmutatnak a hagyományos funkciókon. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem kell bizonyos időközönként elvinni őket “kontrollra”, alaposan megvizsgálni. Ahogy az egészségünk, életmódunk esetében is fontos a tudatos hozzáállás, a gumiabroncsok megfelelő állapotáról is érdemes rendszeresen megbizonyosodni.
Melyek a legfontosabb paraméterek?
A gumiabroncsok esetében is vannak olyan adatok, paraméterek, amelyekre figyelni kell egy-egy karbantartás, ellenőrzés során. Ha pedig már nem menthető az adott abroncs, akkor a gumicsere lesz az ideális megoldás, aminek a kivitelezésében a Gumiflex tud segíteni. Az egyik leggyakoribb kérdés, ami elhangzik a vásárlók részéről, hogy a gumiabroncs oldalán található számok egyáltalán mit jelentenek.
Vegyünk alapul egy nagyon gyakori típust, a 205/55 R16 abroncsot. Ezek a számok a gumi méretét jelölik, amelyek közül az első, a 205 a futófelület szélességét mutatja meg milliméterben megadva. Kisebb, kompakt autóknál a 155-195 körüli érték a gyakoribb, de egy nagyobb, erősebb autónál már az extra szélesség az indokolt, ami lehet 225-355 milliméter is.
A /55 a magasságot jelenti, de ez nem milliméterben, hanem a szélességhez viszonyított arányt jelenti. Az említett esetben a 205-nek az 55%-áról beszélünk, ami 115 milliméter. A sorban következő jelölés (az “R”) a gumiabroncs szerkezetére vonatkozik. A két leginkább elterjedt érték a D (diagonál) és az R (radiál). Előbbi szerkezet régebbi járműveken használt technológia. A szerkezetet erősítő, átlós elhelyezésű szövetekről kapta a nevét. A radiál napjainkban a legelterjedtebb szerkezet, itt a szövetrétegek sugár irányban helyezkednek el a forgástengelyhez viszonyítva.
Az abroncsok nevében, jelölésében még a sebességindex is szerepet kaphat. Ez a maximálisan megengedett sebességet határozza meg. A “H” például azt jelenti, hogy 240 km/h a legnagyobb sebesség, de egy “P” jelölésnél ez már csak 150 km/h lesz.
Melyik gumiabroncs a legmegfelelőbb a vezetési szokásainkhoz?
Természetesen ennél jóval több szempontot figyelembe kell venni, mivel még a súlyindex és a megfelelő profilmélység is szerepet játszik a komfortos, biztonságos vezetésben. Olyan jelölésekkel is találkozhatunk, mint az M+S, ami azt jelenti, hogy az ilyen típusú abroncsok sokkal nagyobb vonóerő-átadást biztosítanak sárban és hóban, mint egy normál gumiabroncs. A 3PMSF jelölés pedig azt mutatja meg, hogy a gumi használata biztonságos havas útfelületen.
Számít a “születési év”?
A DOT szám jelöli a gyártási idejét a gumiabroncsnak, de erre nem kell minden helyzetben túl nagy hangsúlyt fektetni. Ha kereskedőtől vásárolunk, nem fogunk “túlkoros” gumikkal találkozni, viszont, ha magánszemélytől szerzünk be olcsó garnitúrát, mindenképpen ellenőrizzük a gyártási évet.
Fotó forrása: Stock fotó