A gyűjtők világában időről időre feltűnik egy-egy új figura, amely váratlanul igazi kultikussá nővi ki magát. A Labubu pont ilyen. Első pillantásra talán furcsa, sőt kissé csúnyácska kis lény, de épp ez adja a báját. Hatalmas fülei, hegyes fogai és csibészes mosolya egy pillanat alatt felismerhetővé teszik, és valahogy mégis szerethetővé válik.
Ez a különös kis karakter mára egész generációkat hódított meg, és a designer játékok egyik legismertebb alakjaként tartják számon szerte a világon.
Mi az a Labubu?
A Labubu egy gyűjthető designer figura, amely Kasing Lung hongkongi illusztrátor fejéből pattant ki.
A karakter a művész „The Monsters” nevű univerzumának központi szereplője egy furcsa, de kedves kis szörny, aki a maga különös módján a gyermeki fantáziát és a felnőttek nosztalgiáját is megszólítja. A figurát eredetileg a How2Work forgalmazta, de az igazi áttörést a kínai Pop Mart hozta el, amely világszinten elérhetővé tette a Labubut.
A Pop Mart híres arról, hogy „blind box”, vagyis vakdobozos termékeket kínál: a vásárló nem tudja, melyik verziót kapja meg, amíg ki nem bontja a dobozt.
Ez a kiszámíthatatlanság adja a gyűjtés izgalmát, a Labubu esetében pedig igazi vadászat indult a ritkább, titkos kiadásokért. A Pop Mart boltjaiban, illetve online shopjaiban gyakran percek alatt elfogynak az új szériák, és a másodlagos piacon egy-egy különleges darab akár a többszöröséért cserél gazdát.
A Labubu rövid története
A Labubu története a már említett hongkongi illusztrátor, Kasing Lung fejéből indult ki, aki gyerekként Hollandiában nőtt fel. Mivel kezdetben alig beszélt hollandul, rajzokon keresztül fejezte ki magát, ez a képi gondolkodás később is meghatározta a stílusát.
A fantázia, a mitológia és a gyermeki álomvilág keveredése hívta életre azt a sajátos univerzumot, amelyet később The Monsters néven ismert meg a világ.
Ebbe a világba született bele Labubu is: egy kis, szőrös, hegyes fülű lény, akiben a „furcsa, de kedves” jelenség vált jelképessé. Kasing Lung először rajzokon és mesekönyvekben mutatta meg a karaktert, majd a hongkongi How2Work segítségével kézzel festett gyantafigurák formájában is megjelent. Ezekből nagyon kevés példány készült, és gyorsan a gyűjtők kedvenceivé váltak.
A nagy áttörés 2019-ben érkezett, amikor Lung együttműködésre lépett a Pop Mart márkával. A kínai cég a vakdobozos (blind box) értékesítési modellnek köszönhetően az egész világra elvitte a karaktert. Az izgalom, hogy soha nem tudni, melyik figurát rejti a doboz, valóságos gyűjtési lázat indított el – a Labubu ekkor lépett ki a művészeti szubkultúrából, és lett a mainstream popkultúra ikonja.
Az évek során a Pop Mart több tucat tematikus sorozatot adott ki, és a karakter szinte életre kelt: megjelent űrutazóként, cukorkaboltból szökött édességként, sőt japán anime-karakterekkel közös szériákban is. A gyűjtők ma már világszerte vadásznak a ritka, limitált kiadásokra, és egy-egy különleges Labubu aukciókon is komoly összegekért cserél gazdát.
Labubu-sorozatok
Ha valaki most kezdi el gyűjteni, hamar szembesül vele, hogy a Labubu univerzum elképesztően szerteágazó.
Labubu Macaron-széria
Az egyik legismertebb a Labubu Macaron széria, ahol a figurák színes, cukormázas hangulatban jelennek meg, mintha egy édességboltból léptek volna elő. Ezek a kedves, vidám változatok sok új rajongót hoztak a márkának.
Labubu Space Adventure-sorozat
A Space Adventure sorozat ezzel szemben futurisztikus világba repít, ahol a Labubu űrruhát visel, és bolygókon kalandozik.
Have a Seat-kollekció
A Have a Seat kollekcióban mindegyik figura egy apró széken üldögél, különböző érzelmi állapotokat jelenítve meg – a humorostól a melankolikusig.
Labubu x One piece
Külön említést érdemelnek a kollaborációk is: például a Labubu x One Piece figurák, amelyek a japán anime ikonikus karaktereit ötvözik a Labubu formavilágával. Ezek a limitált kiadások pillanatok alatt elfogynak, és másodlagos piacokon gyakran tízszeres áron cserélnek gazdát.
Aki belevág a gyűjtésbe, érdemes előre eldöntenie, hogy konkrét tematikára koncentrál-e: például csak űrtematikájú, esetleg csak állatos verziókat gyűjt vagy inkább minden új szériából szeretne legalább egy darabot. Az eredeti Pop Mart csomagolásokon QR-kód és gyártói pecsét is található, ezek hiánya gyanúra adhat okot.
Összegzés
Aki először találkozik a Labubuval, talán furcsállja a külsejét, de épp ez a szokatlanság adja a varázsát. Az elmúlt években a Pop Martnak köszönhetően a Labubu a modern popkultúra egyik ikonja lett, és valószínűleg még sokáig velünk marad.
Fotók forrása: jateksziget.hu